TEMPE SIRA PEDAS


Masa pergi beli barang2 dapur hari tu, ternampak tempe yang dijual berbungkus plastik, terus teringat tempe yang nita buat di United Kingdom tu..hahahah....Jadi mat pun beli 2 bungkus untuk buat satu kudapan yang memang sedap dan mengasyikan

Bahan-Bahannya :-)
2 keping tempe (jenis yang dibuat dalam plastik)
2 cawan ikan bilis, dibelah dua
3 biji bawang besar, hiris nipis
7 camca besar cili kisar
3 ulas bawang putih, tumbuk halus
1/2 camca teh garam
3 - 4 camca besar gula pasir
1 camca besar cuka makan/jus lemon

Cara membuatnya :-)
  1. Tempe dipotong kepada 3 atau 4 bahagian, kemudian hiris nipis2 (kalau guna tempe tradisi, yang bungkus guna daun, tak payah potong, terus hiris nipis2). Ikan bilis dicuci dan rendam 5 minit, kemudian perah dan toskan.
  2. Gunakan api sederhana, goreng tempe hingga garing, angkat dan toskan atas paper towel. Kemudian goreng ikan bilis hingga garing, angkat dan toskan dan akhir sekali, goreng bawang besar hiris hingga sedikit garing, angkat dan toskan juga.
  3. Cedok keluar minyak dan tinggalkan lebih kurang 3 camca besar. Tumis bawang putih tumbuk bersama cili kisar hingga garing. Masukkan cuka, garam dan gula, kacau hingga pekat dan berbuih. Masukkan tempe, ikan bilis dan bawang tadi. Gaul rata2 dan masak sekejap, gunakan api kecil. Sejukkan sebelum disimpan dalam bekas kedap udara..

Post a Comment

3 Comments

  1. ehhh..mat...sama lagi..nanti balik cari tapak rumah kat johor la cam ni..selera sama aje..jimat gas..

    ReplyDelete
  2. baru je beli kacang soya..nak buat tempe lagi..tp next time definitely try your recipe..last time buat belasah aje..taruk cili sos..hehe

    ReplyDelete
  3. haha..jo selalu je sama kita ni kalau masak atau plan nak masak apa kan...hahaha..tapi i tabik tgk u buat tempe, menjadi betullah..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.