STEW ALA SIAM

Masa nak raya hari tu mat ada tinggalkan 500 g daging. Puas juga fikir apa nak buat yeaa...habis tu selongkar peti sejuk dan ada saki-baki sayur2 yang masih elok rupa paras dan potongan badannya. Jadi terfikir juga..apa kata gabungkan resipi Jo dan Noreen....hehehe..sorry yea mak dara berdua, hamba ter'kawin'kan resipi mak dara berdua..hehehe...ampoon maaf dipinta, minta halal yea..Jo dan Noreen....

Bahan-Bahannya:-
500 g daging pejal, dihiris nipis dan lebar2
2 batang saleri, didadu
1 batang lobak merah, dipotong baji
6 kuntum cendawan shitake segar, potong besar2
2 batang leek, dipotong panjang 1 inci
1 biji bawang besar, hiris bulat
1 inci halia, diketuk
2 ulas bawang putih, diketuk
1 1/2 camca besar sos tiram
2 camca besar cili kisar
2 camca besar sos cili
3 camca besar sos ikan
1 genggam daun selasih/basil
2 biji limau kasturi, diperah jusnya
Sedikit gula

Cara membuatnya:-
  1. Dalam periuk, panaskan 3 - 4 camca besar minyak masak. Tumis halia dan bawang putih yang diketuk tadi hingga wangi. Masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Masukkan sos cili dan sos tiram, gaul rata dan masukkan daging, leek, lobak merah dan saleri. Gaul rata.
  2. Tuang 1 liter air dan biar mendidih, kecilkan api dan masak hingga daging lembut. Kemudian masukkan cendawan, hirisan bawang besar, sos ikan dan gula. Gaul rata dan biar mendidih hingga bawang lembut dan kuah sedikit pekat.
  3. Akhir sekali masukkan daun selasih/basil dan perahan jus limau kasturi, gaul rata dan rasa kuahnya. Jika ok, bolehlah diangkat dan hidangkan bersama nasi panas....

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.